Een plek die blijft verrassen
GeoFort bereikt een bijzondere mijlpaal: 12,5 jaar vol vernieuwing, educatie en avontuur. Wat ooit een verlaten en vervallen fort was, is nu een levendig en interactief science center waar jaarlijks meer dan 100.000 bezoekers op een speelse manier kennismaken met geografie, technologie en duurzaamheid.
Van ruïne naar internationaal topmuseum
Toen oprichter Willemijn Simon van Leeuwen het fort voor het eerst bezocht, trof ze een ruïne aan op een afgelegen eiland. Toch zag ze de mogelijkheden en diende ze samen met haar partner een plan in om het terrein om te toveren tot een innovatief museum. Hun visie won het van een ander voorstel dat een crematorium op de locatie wilde bouwen.
De transformatie naar GeoFort kostte veel tijd en doorzettingsvermogen. Het duurde zeven jaar om alle benodigde vergunningen en bestemmingsplanwijzigingen te regelen. Maar dankzij creatief denken werden obstakels overwonnen en ging GeoFort in 2015 dan eindelijk open voor publiek.
Een ontdekplek voor alle leeftijden
GeoFort is veel meer dan een kindermuseum. In 2016 won het de prestigieuze internationale Children in Museums Award, een erkenning als beste kindermuseum ter wereld. Het museum ontvangt jaarlijks ook 14.000 leerlingen die een educatief programma krijgen van vakdocenten van GeoFort. Ook biedt het fort ook volwassenen volop inspirerende en leerzame ervaringen. Met serious games en interactieve programma’s over thema’s als klimaatverandering en energietransitie is het een plek waar beleidsmakers, bedrijven en bestuurders nieuwe inzichten opdoen. Zo biedt GeoFort een virtual reality-omgeving waarin burgemeesters de impact van overstromingen kunnen ervaren.
Daarnaast is GeoFort een unieke locatie voor zakelijke bijeenkomsten en een aantrekkelijke tussenstop voor fietsers die de prachtige omgeving van de Nieuwe Hollandse Waterlinie verkennen.
Voortdurende vernieuwing en uitbreiding
Stilstand is geen optie op GeoFort. In de komende jaren worden nieuwe spellen en activiteiten ontwikkeld rondom klimaat, natuur en technologie. Zo wordt de populaire Telephone Trail (blotevoeten pad) verder verrijkt om nog meer beleving toe te voegen en is er een plan in de maak om de ondergrondse tunnel om te bouwen tot een attractie over energietransitie.
Speciaal Jubileum Magazine
Ter gelegenheid van het 12,5-jarig jubileum heeft GeoFort een speciaal magazine uitgebracht. Dit magazine blikt terug op de bijzondere reis van het fort, deelt inspirerende verhalen van betrokkenen en biedt een kijkje in de toekomstplannen. Het geeft een diepgaand beeld van de impact die GeoFort heeft gehad en blijft hebben op educatie en duurzaamheid. Een aanrader voor iedereen die zich verbonden voelt met GeoFort! Het magazine is verkrijgbaar in de museumwinkel van GeoFort.
Met trots en dankbaarheid kijkt GeoFort terug op de afgelopen 12,5 jaar. Maar belangrijker nog: de blik is gericht op de toekomst. Op naar nog eens 12,5 jaar vol innovatie, samenwerking en inspirerende ontdekkingen!
Interview Willemijn Simon van Leeuwen
Lees het interview met oprichter en directeur van GeoFort, Willemijn Simon van Leeuwen, in de lokale krant Het Kontakt.
